Χιλιάδες γραμματόσημα που κυκλοφόρησαν στη χώρα μας από το 1861 έως σήμερα θα είναι σύντομα προσβάσιμα στο Διαδίκτυο
Στον κόσμο της ψηφιακής πραγματικότητας του 21ου αιώνα εισέρχεται το Φιλοτελικό και Ταχυδρομικό Μουσείο, καθώς στα τέλη του επόμενου μήνα οι επισκέπτες της ιστοσελίδας https://ft-museum.gr/ θα έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν τις νέες δυνατότητες που θα δίνει η διαδικτυακή πύλη.
Κυριότερη εξ αυτών θα είναι η παρουσίαση σε ηλεκτρονική μορφή χιλιάδων γραμματοσήμων, που διατρέχουν όλη την ιστορία του φιλοτελισμού στη χώρα μας, από το πρώτο, που αποτύπωνε την κεφαλή του θεού Ερμή και κυκλοφόρησε το μακρινό 1861 έως και τα σημερινά.
Μέσω των γραμματοσήμων θα έχει τη δυνατότητα να θαυμάσει ο καθένας τα αριστουργήματα της βυζαντινής τέχνης, γκραβούρες της Επανάστασης του 1821, προσωπογραφίες σημαντικών πολιτικών, ανθρώπων των γραμμάτων και αθλητών, απεικονίσεις γεγονότων της αρχαιότητας και των νεότερων χρόνων και τόσες άλλες θεματικές ενότητες, που φιλοτεχνήθηκαν στο διάβα των χρόνων και αποτυπώθηκαν μέσα σε μικρά παραλληλόγραμμα ή ορθογώνια χάρτινα ένσημα που εξέδωσαν τα ΕΛΤΑ εδώ και τόσα χρόνια και επικολλιούνταν σε γράμματα, δέματα και έντυπα. Παράλληλα έχουν ψηφιοποιηθεί και πολλά αντικείμενα που υπάρχουν στο μουσείο, από ταχυδρομικά κουτιά έως στολές ταχυδρόμων.
Οι κύριοι άξονες της εφαρμογής που συγχρηματοδοτείται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Μεταρρύθμιση Δημοσίου Τομέα 2014 – 2020» που εντάσσεται στο ΕΣΠΑ 2014 – 2020 παρουσιάστηκαν σήμερα σε συνέντευξη που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης με παρόντα τον υφυπουργό κ. Κώστα Κυρανάκη και εισηγητές από την πλευρά της αναδόχου εταιρείας NextCom την κα Πωλίνα Ντάσκαρη και της Κοινωνίας της Πληροφορίας, τον κ. Δημήτρη Γιάντση. Οι άξονες που αναλύθηκαν αφορούν:
- Τη Νέα Ψηφιακή Πύλη, αφού μέσω της ψηφιοποίησης, «το Φιλοτελικό και Ταχυδρομικό Μουσείο, διαφυλάσσει και διατηρεί αναλλοίωτο στο χρόνο ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της ιστορίας και της πολιτιστικής του κληρονομιάς, επιδιώκοντας να μεταδώσει το ιστορικό αυτό αποθετήριο στο ευρύ κοινό εύκολα και γρήγορα μέσα από το διαδίκτυο» όπως τονίστηκε. Μέσω του portal είναι προσβάσιμο στο κοινό, τόσο το αποθετήριο του μουσείου όσο και οι πολυμεσικές εφαρμογές του. Επισημάνθηκε επίσης ότι το έργο θα έχει ως αποτέλεσμα την δημιουργία ψηφιακού αποθέματος και την ανάπτυξη εφαρμογών που θα επιτρέπουν την εύκολη πρόσβαση όλων των πολιτών, της εκπαιδευτικής και ακαδημαϊκής κοινότητας σε ιστορικά εκθέματα, γνώσεις και πληροφορίες που χαρακτήρισαν την ταχυδρομική ιστορία της χώρας μας. Αξιοσημείωτο είναι ότι το Μουσείο διαθέτει σπάνια εκθέματα σημαντικών Ελλήνων χαρακτών τα οποία κατατάσσονται στα έργα τέχνης, και κατάστιχα και λυτά έγγραφα που καλύπτουν τους τομείς της κοινωνικής και πολιτιστικής δραστηριότητας της περιόδου 1901-1930.
- Την Ψηφιοποίηση, που πραγματοποιήθηκε στους χώρους του Φιλοτελικού και Ταχυδρομικού Μουσείου και περιλαμβάνει τη σάρωση εγγράφων και εξειδικευμένες φωτογραφήσεις τεκμηρίων, οι οποίες ξεπέρασαν τις 85.000 λήψεις.
- Τις Ψηφιακές Εφαρμογές, με τη δημιουργία δυο εκπαιδευτικών εφαρμογών (χρονολόγιο και διαδραστικός χάρτης) οι οποίες θα είναι διαθέσιμες στην νέα ιστοσελίδα του Μουσείου στα ελληνικά και στα αγγλικά. Μάλιστα στο διαδικτυακό παιχνίδι «Γραμματόσημο μάρτυρας Ιστορίας και Γεωγραφίας», ο παίκτης θα μπορεί να τοποθετήσει τα γραμματόσημα πάνω σε έναν διαδραστικό χάρτη, αφού τα συσχετίσει πρώτα με πρωτεύουσες νομών, ελληνικά νησιά και αρχαιολογικούς χώρους. Ακόμη, υλοποιήθηκε η εφαρμογή Επαυξημένης Πραγματικότητας (Augmented Reality) με τίτλο «Φιλοτελικό και Ταχυδρομικό Ταξίδι», η οποία θα προσφέρει στους επισκέπτες μέσα στις αίθουσες του Μουσείου μία διαφορετική μουσειακή εμπειρία. Η εφαρμογή θα διατίθεται δωρεάν και για φορητές συσκευές (κινητά και tablet) μέσω Google Play/Apple Store.
- Την Τεκμηρίωση Ψηφιοποιημένου Υλικού που πραγματοποιήθηκε σε διάφορα επίπεδα και στάδια σε συνάρτηση με το λογισμικό πρόγραμμα Collective Access.
Κατά συνέπεια το Μουσείο θα απευθύνεται πλέον σε ένα πιο διευρυμένο κοινό, «συμμετέχοντας ενεργά στην πολιτιστική δημιουργία» όπως ανέφερε και ο κ. Κυρανάκης.